× Στο Νησί
SOCIAL MEDIA

Ο Κλέων της αρχαίας Αθήνας που έσφαξε 1000 Μυτιληνιούς και... ο επερχόμενος καύσωνας

Πώς και γιατί βάφτισαν με το όνομα του αρχαίου Αθηναίου Στρατηγού που εκτέλεσε χίλιους ηγέτες και άλλους σημαντικούς άντρες της Μυτιλήνης; Θα δείξει το Σαββατοκύριακο;

Γράφει ο ΣΤΡΑΤΗΣ ΜΠΑΛΑΣΚΑΣ Δημοσίευση 11/7/2023

Ο Κλέων της αρχαίας Αθήνας που έσφαξε 1000 Μυτιληνιούς και... ο επερχόμενος καύσωνας
Η κλασική οχύρωση στην αρχαία ακρόπολη της Μυτιλήνης

Ο Κλέων ήταν Αθηναίος αριστοκράτης, στρατηγός στη διάρκεια του Πελοποννησιακού πολέμου που οι σύγχρονοί του Θουκυδίδης και Αριστοφάνης τον παρουσιάζουν σαν πολεμοκάπηλο δημαγωγό.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Τώρα και με το δίκιο σας θα αναρωτιέστε προς τι η αναφορά σε ετούτον τον ξεχασμένο...

Κι εγώ ξεχασμένο τον είχα μέχρις ότου έμαθα τούτες τις μέρες πως ο επερχόμενος καύσωνας βαφτίστηκε λέει από τους μετεωρολόγους... Κλέων. Το έψαξα μπας και τον λέγανε Κλαίων καθότι κάτι τέτοιο θα μπορούσε να είναι και λογικό. Όχι Κλέων ήταν. Κλέων.

Για να πω την αλήθεια τον είχα ξαναθυμηθεί πριν δυο τρία χρόνια σαν ο Παύλος Τριανταφυλλίδης και οι άνθρωποι της Εφορείας Αρχαιοτήτων Λέσβου στη διάρκεια ανασκαφών στα πλαίσια του έργου της στερέωσης και αποκατάστασης του βορειοανατολικού περιβόλου του Κάστρου της Μυτιλήνης βρέθηκαν μπροστά στο θεμέλιο του τείχους της κλασικής αρχαιότητας σε ύψος δυο μέτρων. Τείχος που διαφώτισε μια πτυχή της αρχαίας ιστορίας της Μυτιλήνης που σχετίζεται με την αποστασία των Μυτιληναίων από την Αθηναϊκή Συμμαχία στο τέλος του 5ου αιώνα π. Χ. Ξεχασμένη την είχα ετούτη τη ιστορία που την είχα καταχώσει δε ξέρω κι εγώ σε ποια κύτταρα του εγκεφάλου μου μαζί με όλα τα άλλα ενδιαφέροντα για ένα 15χρονο «ψωνισμένο» με όλα ετούτα πιτσιρικά της δεκαετίας του 1970, σαν στην πρώτη τάξη διδάχτηκα τα «Λεσβιακά» του Θουκυδίδη από την καλή της ώρα τότε φιλόλογο μου Κατερίνα Αβαγιανού. Την οποία ομολογώ 45 χρόνια μετά ότι αρκούντως ταλαιπώρησα.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Τότες το λοιπόν είχα μάθει ότι οι επαναστατημένοι Μυτιληνιοί που ήταν Δημοκράτες αλλά θέλανε να πάνε με την αριστοκρατική Σπάρτη σε αντίθεση με τους Αριστοκρατικούς Μηθυμναίους που θέλαν να πάνε με τη Δημοκρατική Αθήνα, ηττήθηκαν από τους Αθηναίους κατά Απόλλωνα Μαλλόεντα μεριά. Του οποίου είχαν βγει από τα τείχη για να ανάψουν τα καντήλια.

Και τιμωρήθηκαν οι ηττημένοι Μυτιληνιού («ουαί τοις ηττημένοις» κατά το λατινικό πρωτότυπο «Vae victis») με δήμευση του στόλου και αποξήλωση των τειχών! «Τα τείχη καθείλον», γεγονός που σήμανε και την απώλεια της κρατικής κυριαρχίας της Μυτιλήνης, ήθελε να πει ετούτο. Κάτι λίγα από τα τείχη φαίνεται πως γλύτωσαν για να τα βρουν οι αρχαιολόγοι και να θυμηθούν και η απόφοιτοι του κλασικού στο Α Λυκείου Αρρένων Μυτιλήνης το τι είχαν κάποτε διδαχτεί....

Σα να μην έφταναν όμως τα παραπάνω, εκείνο το 427 π.Χ, πριν 2450 χρόνια δηλαδή, ο Κλέωνας ζήτησε από τους Αθηναίους συμπατριώτες του να θανατωθεί και όλος ο αντρικός πληθυσμό της Μυτιλήνης.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Στην αρχή η πρότασή του έγινε δεκτή, σύντομα όμως και δόξα τω Θεώ, ακυρώθηκε η απόφαση λόγω της μακροσκελούς αντίκρουσης από το Διόδοτο. Παρόλα αυτά περίπου χίλιοι ηγέτες και σημαντικοί άντρες της Μυτιλήνης αποφασίστηκε και εκτελέστηκαν. Οι υπόλοιποι διασώθηκαν και... να τα χάλια μας!

Τώρα προς τι Κλέων ο καύσωνας τι να σας πω... Ας ρωτούσαν θα τους λέγαμε κάτι καλύτερο... Εξόν και αν συνδέουν το βαφτίσι με την πολιτική πλευρά του Κλέωνα. «Η επιρροή του βασίζεται στο ισχυρό και εκφοβιστικό ύφος της ρητορικής του, με το μη επιτηδευμένο και μη αριστοκρατικό τόνο και το λαϊκισμό του.

Με τα παραπάνω μπορεί να απέκτησε πολλούς εχθρούς. Φαίνεται ότι στόχευε σε βραχυπρόθεσμους στόχους, αλλά οι φτωχοί της Αθήνας ωφελήθηκαν από τις πολιτικές του, χάρη στην επαχθή φορολόγηση που επιβλήθηκε στους συμμάχους της Αθήνας» διαβάζει κανείς στο ελεύθερα ευρισκόμενο στο διαδίκτυο «Cleon» , του M.C. Howatson και Ian Chilvers, έκδοση Oxford University Press.

Λέτε οι μετεωρολόγοι να ξέρουν τίποτα και να μας το λένε με τρόπο;

ΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΣΑΣ
Tο stonisi.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο. Θεωρούμε ότι ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Τα συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια θα διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση.

ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ
ΙΣΤΟΡΙΕΣ

Πρώτη νίκη της ζωής

Το Σάββατο του Λαζάρου στη Λέσβο και στη Μικρασία
ΣΤΡΑΤΗΣ ΜΠΑΛΑΣΚΑΣ
ΙΣΤΟΡΙΕΣ

Ιστορίες «στο Ν» για το ΕΑΜ Λέσβου

Ο Γιώργος Γαλέτσας μιλά στον Δημήτρη Μάντζαρη για τις διώξεις μετά τη Συμφωνία της Βάρκιζας
ΙΣΤΟΡΙΕΣ

Η φυλακή όσων «δεν συνεμορφώθησαν….» στη Μυτιλήνη

Παρασκευή 21 Απριλίου 1967, δυο μέρες πριν την Κυριακή των Βαΐων, στην Ακαδημία Μυτιλήνης
ΣΤΡΑΤΗΣ ΜΠΑΛΑΣΚΑΣ
ΙΣΤΟΡΙΕΣ

H αθέατη πλευρά της Επταετίας

Σκάνδαλα, διαφθορά και…«θαύματα»!
ΘΡΑΣΟΣ ΑΒΡΑΑΜ
ΜΕΤΑΞΥ ΜΑΣ

Ιστορίες «στο Ν» για την ιστορία και τοπογραφία της Λέσβου

Ο Δημήτρης Μάντζαρης συζητά με το Σπύρο Καράβα, ομότιμο καθηγητή Νεότερης Ιστορίας στο Τμήμα Κοινωνικής Ανθρωπολογίας και Ιστορίας του Πανεπιστημίου Αιγαίου
ΙΣΤΟΡΙΕΣ

Το εγκαταλειμμένο Γαλλικό ‑ Συμμαχικό νεκροταφείο στα Λουτρά

Θα μπορούσε ο χώρος όλος να μετατραπεί σε χώρο τιμής;
ΣΤΡΑΤΗΣ ΜΠΑΛΑΣΚΑΣ
ΙΣΤΟΡΙΕΣ

«Λιώστε τους...»

Η τραγική ιστορία του πρόσφυγα από την Πέργαμο Ηλία Αργυριάδη που εκτελέστηκε μαζί με το Νίκο Μπελογιάννη σαν σήμερα 30 Μαρτίου 1952, Η τύχη της διαλυμένης οικογένειας του
ΣΤΡΑΤΗΣ ΜΠΑΛΑΣΚΑΣ
ΙΣΤΟΡΙΕΣ

Η εμφάνιση του Χριστιανισμού στη Λέσβο

Η Δέσποινα Ανδρέου μίλησε στις «Ιστορίες στο Νησί» για την εμφάνιση του Χριστιανισμού και για το πότε δημιουργήθηκαν οι δύο Μητροπόλεις στο νησί της Λέσβου
ΙΣΤΟΡΙΕΣ

25 χρόνια από τους βομβαρδισμούς στην Γιουγκοσλαβία

Η επιτροπή ειρήνης Λέσβου εξέδωσε ανακοίνωση για τη θλιβερή επέτειο έναρξης των βομβαρδισμών το 1999
ΙΣΤΟΡΙΕΣ

Η Ψωροκώσταινα, η Αιβαλιώτισσα πρόσφυγας στο Ναύπλιο...

Η ιστορία μιας γυναίκας που έγινε συνώνυμο του νεοελληνικού κράτους
ΣΤΡΑΤΗΣ ΜΠΑΛΑΣΚΑΣ
ΙΣΤΟΡΙΕΣ

Καρναβάλι και 25η Μαρτίου 1944 στην Αγιάσο

Γράφει ο ΑΡΙΣΤΕΙΔΗΣ ΚΑΛΑΡΓΑΛΗΣ, Συγγραφέας, διδάκτορας Πολιτισμικής Τεχνολογίας και Επικοινωνίας
ΙΣΤΟΡΙΕΣ

Όταν ο Μυτιληνιός «φουστανελάς» μπήκε στο Μουσείο του Λούβρου

Με αφορμή τη σημερινή συμπλήρωση 90 χρόνων από το θάνατο του μεγάλου λαϊκού μας ζωγράφου θυμόμαστε πως το 1961 το κοσμοπολίτικο Παρίσι υποδέχθηκε τα έργα του Θεόφιλου Χατζημιχαήλ