× Στο Νησί
SOCIAL MEDIA

Αγροτική Οδοποιία και Συστήματα Γεωγραφικών Πληροφοριών

Γράφει ο ΡΑΦΑΗΛ ΠΑΛΑΙΟΠΑΝΗΣ

Από το NEWSROOM Δημοσίευση 5/2/2020

Αγροτική Οδοποιία και Συστήματα Γεωγραφικών Πληροφοριών

Το αγροτικό οδικό δίκτυο αποτελεί - σχηματικά - το κυκλοφορικό σύστημα του πρωτογενούς τομέα. Χρησιμοποιείται καθημερινά και μέσω αυτού τροφοδοτούνται οι αγροκτηνοτροφικές μονάδες (εφόδια, υλικά, λιπάσματα, ζωοτροφές) ενώ παράλληλα πραγματοποιείται η συλλογή των προϊόντων. Γενικότερα, συμβάλλει πολλαπλά στην αύξηση της παραγωγικότητας και στη μείωση του κόστους παραγωγής.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Όμως, για την Τοπική Αυτοδιοίκηση η αγροτική οδοποιία θεωρείται ως βαρέλι χωρίς πάτο, αφού οι τρόποι συντήρησης του δικτύου είναι πολυδάπανοι, δεν έχουν μόνιμα αποτελέσματα ενώ αρκετές φορές τίθενται ζητήματα διαφάνειας και ορθής διαχείρισης των σχετικών πόρων.

Επίσης δεν υπάρχει αμφιβολία ότι τα τελευταία χρόνια λόγω του περιορισμού των κονδυλίων αλλά και των αυξημένων καταστροφών, εξαιτίας των έντονων καιρικών φαινομένων, τα προβλήματα έχουν πολλαπλασιαστεί. Δεν θα ήταν υπερβολή να ειπωθεί ότι σε αρκετές περιοχές του νησιού το αγροτικό δίκτυο έχει απαξιωθεί πλήρως.

Επιπλέον, οποιαδήποτε προσπάθεια ανάταξης του πρωτογενούς τομέα αλλά και συνολικά της υπαίθρου δεν μπορεί να έχει θετικά αποτελέσματα εφόσον δεν στηρίζεται σε ένα επαρκές οδικό δίκτυο.
Σε αυτό το πλαίσιο είναι αναγκαία μια εντελώς διαφορετική προσέγγιση για την οργάνωση, συντήρηση και επέκταση του δικτύου. Απαιτείται συστηματική καταγραφή, χαρτογραφική αποτύπωση, καθορισμός και ποσοτικοποίηση βασικών παραμέτρων, διαδραστικότητα και αντικειμενικοποίηση του συστήματος λήψης αποφάσεων. Οι βασικοί άξονες που αναφέρονται παρακάτω είναι ενδεικτικοί:

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Ποσοτική διερεύνηση
Πόσα χιλιόμετρα αγροτικού οδικού δικτύου υπάρχουν στα όρια μιας διοικητικής μονάδας;
Ποια και πόσα τεχνικά έργα έχουν κατασκευαστεί (γεφύρια, ιρλανδικές διαβάσει, τεχνικά);
Σε ποια σημεία του δικτύου βρίσκονται;
Σε ποια σημεία του δικτύου υπάρχουν ζημιές ή καταστροφές;
Που απαιτούνται παρεμβάσεις αποκατάστασης;
Πόσο κοστίζει κάθε παρέμβαση;

Ποιοτική διερεύνηση
Είναι επαρκές το αγροτικό οδικό δίκτυο;
Τι άλλο συνδέει το αγροτικό οδικό δίκτυο (μνημεία, έργα τεχνικής φύσης, οικισμούς, κλπ);
Σε τι κατάσταση βρίσκονται τα τεχνικά έργα;
Που παρουσιάζονται οι περισσότερες βλάβες;
Σε πόσο χρόνο πραγματοποιείται η αποκατάσταση κάθε ζημιάς;
Ποιοι παράγοντες επηρεάζουν τη συχνότητα εμφάνισης βλαβών;
Ποια κριτήρια θα χρησιμοποιηθούν για τον καθορισμό της σημαντικότητας κάθε ζημιάς (χρήση, επικινδυνότητα, κλπ.);
Ποιες προτεραιότητες θα καθοριστούν για την αποκατάσταση των βλαβών σύμφωνα με τα καθορισθέντα κριτήρια;

Αναπτυξιακή διερεύνηση
Οι συνδέσεις με το επαρχιακό δίκτυο είναι ικανοποιητικές;
Απαιτούνται νέες χαράξεις για την διαλειτουργικότητα του δικτύου;
Τι άλλες χρήσεις μπορεί να έχει το δίκτυο για την αύξηση της προστιθέμενης αξίας του (αντιπυρικές ζώνες, ανάδειξη πολιτιστικών μνημείων, ως εναλλακτικό δίκτυο σε περιόδους μη χρήσης του κανονικού, κλπ);

Εν κατακλείδι, απαιτείται ολοκληρωμένος σχεδιασμός και διαχείριση, που μπορεί να πραγματοποιηθεί με τη χρήση ενός Συστήματος Γεωγραφικών Πληροφοριών. Ως τελικά προϊόντα μπορεί να είναι μια Διαδικτυακή Εφαρμογή καταχώρισης καταστροφών ή ζημιών από τους χρήστες του δικτύου, μια Βάση Δεδομένων συλλογής και επεξεργασίας ποσοτικών και ποιοτικών χαρακτηριστικών του δικτύου και ένας Διαδραστικός Χάρτης που θα εμφανίζει σε πραγματικό χρόνο την κατάσταση του δικτύου και όλες της σχετικές πληροφορίες.

*O Ραφαήλ Παλαιοπάνης είναι Πτυχιούχος Γεωγράφος

ΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΣΑΣ
Tο stonisi.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο. Θεωρούμε ότι ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Τα συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια θα διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση.

ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Γενοκτονίες

Γράφει ο ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΚΛΑΔΙΤΗΣ, Αντιπρόεδρος της Επιτροπής Ειρήνης Λέσβου
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Ο «προαγωγός» υγείας και οι «εκδιδόμενοι» εργαστηριακοί ιατροί

Γράφει ο ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΧΑΤΖΗΧΑΡΑΛΑΜΠΟΥΣ, Ταξίαρχος σε αποστρατεία-Συγγραφέας
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Τι γυρεύεις εσύ, μια Μανιάτισσα, στο Βόρειο Αιγαίο;

Γράφει ο ΚΩΣΤΑΣ ΠΡΟΜΠΟΝΑΣ, εκπαιδευτικός μέλος Ν. Ε ΣΥΡΙΖΑ
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Ελλείμματα εκπροσώπησης στην Αυτοδιοίκηση

Γράφει ο ΜΑΝΩΛΗΣ ΚΑΡΛΑΣ, Γιατρός-πρώην αιρετός Νομάρχης Σάμου
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Δυναμώνουμε το Σωματείο, ενισχύουμε την «Αγωνιστική Συσπείρωση Εκπαιδευτικών»

Γράφει ο ΓΙΑΝΝΗΣ ΖΑΦΕΙΡΙΟΥ, από την εκπομπή ΠΕΚ-τες
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Εθνική Πράσινη Συμφωνία για την ευημερία

Γράφει ο Γραμματέας του ΚΟΣΜΟΥ και υποψήφιος ευρωβουλευτής Πέτρος Κόκκαλης
ΑΧΙΝΟΣ

Πάτησε τον Αχινό, 15/5/2024

Το καυστικό σχόλιο της ημέρας
ΜΕΤΑΞΥ ΜΑΣ

Ο Γιάννης Συκάς μιλά για την εκπαίδευση στην εκπομπή ΠΕΚ‑τες

Την Τετάρτη στις 5 το απόγευμα στο «Ν» 99 fm
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Η ορατή ομόφυλη ελληνική οικογένεια

Γράφει η ΜΑΡΙΝΑ ΣΤΑΜΑΤΗ, Διδακτόρισσα Πολιτισμικής Τεχνολογίας και Επικοινωνίας
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Είδαμε Eurovision… εγώ, η Στρατής και το Παναγιωτελ’. Non binary by Lesvos

Γράφει ο Ταξίαρχος ε.α, ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΧΑΤΖΗΧΑΡΑΛΑΜΠΟΥΣ, συγγραφέας
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

ΕΔΩ ΛΗΜΝΟΣ : Κάσπακας, ο δρόμος για τον Αγιο Γιάννη

Γράφει ο ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΚΛΑΔΙΤΗΣ*
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΟΙ ΑΠΕΝΑΝΤΙ

Η «Συνύπαρξη» προβάλλει το ντοκιμαντέρ «142 χρόνια»

Για την ταινία, την αυτοψία στη Βάστρια, αλλά και τις χρόνιες προσπάθειες για την έλευση Τούρκων επισκεπτών μιλήσαμε με τον Πάρη Βουνατσή και τον Γιάννη Παυλή
ΑΝΘΗ ΠΑΖΙΑΝΟΥ