Στις 12 Ιουλίου κρίνεται το μέλλον της ακτοπλοΐας και των νησιών
Νέα βελτιωμένη πρόταση από την Sea Jet για την εξαγορά της ΑΝΕΚ
Γράφει ο ΝΙΚΟΣ ΜΑΝΑΒΗΣ Δημοσίευση 5/7/2023
Στις 12 Ιουλίου αναμένεται να συνεδριάσει η Επιτροπή Ανταγωνισμού προκειμένου να εξετάσει το σχέδιο συμφωνίας για εξαγορά της ΑΝΕΚ από την Group Attica . Ένα σχεδιασμό που προσπαθεί με κάθε τρόπο είτε να τον αποτρέψει, είτε να αυξήσει το κόστος του η εταιρεία Sea Jet του Μάριου Ηλιόπουλου. Συγκεκριμένα ο κ. Ηλιόπουλος κατέθεσε πρόταση για εξαγορά της ΑΝΕΚ και κάλυψη των δανείων της προς τους μετόχους της εταιρείας. Η πρόταση απερρίφθη από την Τράπεζα Πειραιώς ως ασύμφορη και υψηλού ρίσκου.
Η Sea Jet επανήλθε με νέα βελτιωμένη πρόταση η οποία προβλέπει:
«έναντι του ποσού των 80.000.000 ευρώ που έχει γνωστοποιηθεί στο επενδυτικό κοινό ως το ποσό που οι δανειστές ήταν διατεθειμένοι να εισπράξουν συνολικά από την Group Attica για τη δανειακή έκθεση ΑΝΕΚ, εμείς προσφέραμε ποσό 82.000.000 ευρώ και ήδη σήμερα προτείνουμε επαυξημένο αντάλλαγμα κατά 1.000.000 ευρώ και συνολικά 83.000.000 ευρώ, υπό τους ίδιους όρους καταβολής.
Προκειμένου επίσης να υπάρχει απόλυτη διαφάνεια, τονίζουμε εκ νέου ότι αντί δανείου 80.000.000 ευρώ που είχε αναλάβει να χορηγήσει η Τράπεζα Σας (εννοεί την Τράπεζα Πειραιώς) στην Group Attica για αυτήν την συναλλαγή, εμείς προτείνουμε δανεισμό 55.000.000 ευρώ εξασφαλισμένο με πρώτες ναυτικές υποθήκες επί πλοίων εμπορικής αξίας 138.000.000 ευρώ (ήτοι βαθμό κάλυψης 250,9% του δανείου). Τα λοιπά 28.000.000 ευρώ θα καταβληθούν από ίδια κεφάλαια, τα οποία είναι άμεσα διαθέσιμα, γεγονός που ασφαλώς μειώνει και την έκθεση της Τράπεζας».
Στην νέα πρόταση της η Sea Jet απαντά ένα προς ένα τα σημεία που κατά την Τράπεζα Πειραιώς οδήγησαν στην απόρριψη της πρότασης της. Είναι καταφανές πως η Sea Jet έχει ως βασικό στόχο η πρόταση εξαγοράς της ΑΝΕΚ που έχει καταθέσει να παραμείνει ενεργεί μέχρι τις 12 Ιουλίου, ημέρα συνεδρίασης της Επιτροπής Ανταγωνισμού. Ώστε να μπορέσει να δείξει πως δεν υπάρχει μόνο μία επιλογή για την τύχη της ΑΝΕΚ και των ακτοπλοϊκών γραμμών που αυτή εξυπηρετεί.
Τι σημαίνει για τα νησιά η κόντρα των ακτοπλοϊκών ομίλων
Η δημιουργία ενός μεγάλου μονοπωλίου στην ακτοπλοΐα, όπως αυτό που σχεδιάζει η Τράπεζα Πειραιώς με την απορρόφηση της ΑΝΕΚ από την Group Attica δεν είναι θετική εξέλιξη. Διότι η οικονομική και κοινωνική ζωή των νησιών εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την ακτοπλοΐα. Ωστόσο και η ενδεχόμενη εξαγορά της ΑΝΕΚ από την Sea Jet δεν δείχνει πως θα δημιουργήσει ένα αρκετά ανταγωνιστικό περιβάλλον.
Όποια και να είναι η κατάληξη της αντιπαράθεσης μεταξύ των δύο πλευρών το πιθανότερο είναι πως λίγο καιρό αργότερο θα βρουν ένα πλαίσιο ανοχής του ενός προς τον άλλο. Ακόμη και αν αφανής παίκτης ε αυτή την αντιπαράθεση είναι ο όμιλος Grimaldi μητρική εταιρεία των Μινωικών Γραμμών.