ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Με Γιώργο Νταλάρα τα εγκαίνια του Μουσείου Βρανά
Συναυλία στο ανανεωμένο μουσείο στις 29 Ιουλίου
Γράφει η ΑΝΘΗ ΠΑΖΙΑΝΟΥ Δημοσίευση 12/6/2023
Τα εγκαίνια του ανανεωμένου «Μουσείου Βρανά» θα γίνουν το Σάββατο 29 Ιουλίου στον Παππάδο Γέρας, και ο Γιώργος Νταλάρας προσφέρθηκε αφιλοκερδώς να δώσει συναυλία στον χώρο.
Με αυτό τον τρόπο ο καταξιωμένος καλλιτέχνης θα εκφράσει την εκτίμησή του στη φροντίδα που δόθηκε για την ανανέωση του μουσείου απο την Πολιτιστική Αστική μη κερδοσκοπική Εταιρεία «Αρχιπέλαγος» , η οποία με Πρόεδρο τον αείμνηστο Σκηνοθέτη Νίκο Κούνδουρο, την εικοσαετία 1997-2017, το δημιούργησε και το διαχειρίζεται. Πρόκειται για ένα από τα παλαιότερα ελαιοτριβεία της Λέσβου, το οποίο ανήκε στην οικογένεια του Νομπελίστα Ποιητή Οδυσσέα Ελύτη.
Ας σημειωθεί ότι στις 20 του περασμένου Απριλίου τα φώτα των ΜΜΕ έπεσαν ξανά στο μουσείο και την ανανέωσή του, καθώς γι' αυτήν ήθελε να ενημερωθεί ο αρχηγός του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ, Νίκος Ανδρουλάκης, ο οποίος μάλιστα ξεναγήθηκε από τον πρώην υπουργό Νίκο Σηφουνάκη και πρόεδρο της «Αρχιπέλαγος».
Ο κ. Σηφουνάκης παρουσίασε το ιστορικό του έργου που ξεκίνησε τον Οκτώβριο του 2021 και περιλάμβανε εργασίες πλήρους ανακαίνισης του Μουσείου, καθώς και το έργο της νέας εκθεσιακής παρουσίασης των ιστορικών εκθεμάτων του.
Μεταξύ των έργων που εκτελέστηκαν είναι:
- Ανακατασκευή όλων των κεραμοσκεπών- στεγών (εμβαδού 1.267 τ.μ.),
- Αντικατάσταση όλων των 55 κουφωμάτων (θυρών και παραθύρων),
- Ανακατασκευή Βιομηχανικού Δαπέδου συνολικής επιφάνειας503,30 τ.μ.
-Νέα κατασκευή και συντήρηση Ξύλινων Δαπέδων, καθώς και συντήρηση δαπέδων σε τμήματα της Αίθουσας Εισόδου και σε τμήματα του Εσωτερικού Καφενείου, αλλά και των ραμπών 80,12 τ.μ.
- Αντικατάσταση των Ηλεκτρολογικών και Ηχητικών Συστημάτων,
- Νέα εγκατάσταση Συστήματος Πυρόσβεσης με Νέο Εξωτερικό Δίκτυο, Νέο Πιεστικό Συγκρότημα, Νέα Δεξαμενή Νερού, κ.α.
- Εξωραϊσμός των εξωτερικών χώρων στην Μεγάλη Αυλή, πέριξ των «Μπατών» της βόρειας εισόδου, του υπαίθριου μικρού θεάτρου έμπροσθεν των Μπατών, πέριξ της χαβούζας κ.α.
- Νέος φωτισμός με νέα επιτοίχια φανάρια σε όλους τους εξωτερικούς χώρους, αλλά και στους υπέθριους εσωτερικούς χώρους
- Νέο σύστημα συναγερμού και καμερών καταγραφής
- Αναδιάταξη του φωτισμού στις Αίθουσες Αρχείου, Πινακοθήκης, και εισόδου
- Πλήρης ανακατασκευή της στέγης της Αίθουσας Ελύτη και μέρους της αίθουσας κυρίας εισόδου
- Νέα σιδερένια στέγαστρα προστασίας των κύριων εξωτερικών θυρών. Το σχέδιο βασίστηκε σε παλαιότερη σιδεροκατασκευή στεγάστρου, που διεσώθη στην πρόσοψη του κτηρίου και υπάρχει ακόμα.
- Νέοι χρωματισμοί των εσωτερικών χώρων και κουφωμάτων
- Τσιμεντενέσεις σε σημεία ρηγματώσεων λιθοδομής (αίθουσα Ελύτη, Μπατές)
- Μονώσεις των θεμελίων εξωτερικά των κτηρίων του Αρχείου και της Πινακοθήκης
- Ανακατασκευή των κορνιζών από σοβά και σχιστόπλακες σε όλες τις απολήξεις των στεγών
- Ανακατασκευή του σοβά των μαντωμάτων σε θύρες και παράθυρα
- Συντήρηση όλων των σιδεροκατασκευών (σιδεριές παραθύρων, αλλά και μηχανημάτων)
-Τοποθετήθηκαν Νέες Ξύλινες κατασκευές (εσωτερικά κιόσκια- ανεμοφράκτες) στην αίθουσα της κύριας εισόδου, αλλά και των δυο Λαδαποθηκών, προκειμένουνα διατηρείται σταθερή η εσωτερική θερμοκρασία
Επίσης ο κ. Σηφουνάκης παρουσίασε τη νέα μουσειολογική παρουσίαση του Μουσείου.
Αυτή περιλαμβάνει, τη μεταφορά στο εσωτερικό του κτηρίου εισόδου, του Αρχαίου Διπλού Ληνού, Μνημειακό Αρχαιολογικό Αντικείμενο των Ελληνιστικών χρόνων (2ος – 3ος π.Χ. αιώνας), και νέα παρουσίασή του. Τη νέα σήμανση των χώρων και των αντικειμένων με επεξηγηματικές λεζάντες, σε σύγχρονη σχεδίαση. Τον ιστορικό Μηχανολογικό Εξοπλισμό του εργοστασίου Αφων Ισηγόνη της Σμύρνης που συντηρήθηκε και κατέστη λειτουργικός.
Αναδιατάχθηκαν επίσης τα εξωτερικώς ευρισκόμενα διάφορα μεγάλα σιδερένια σκεύη, και το παλαιό κάρο μεταφοράς των βαρελιών, προστατευόμενα πλέον από το νέο σιδερένιο στέγαστρο στην εξωτερική πλευρά της αίθουσας εισόδου
«Ένα από τα σημαντικότερα έργα που υλοποιήθηκε, είπε ο κ. Σηφουνάκης, είναι η εναλλακτική δυνατότητα λειτουργίας μέσω Μηχανισμού Ηλεκτροκίνησης, του Ιστορικού Μηχανολογικού Εξοπλισμού του Μουσείου. Αυτό σημαίνει ότι ένας Μύλος, μία Αντλία και ένα Πιεστήριο, μέσω της μεταφοράς κίνησης από τους ιμάντες, θα μπορούν λειτουργούν πλήρως και συνεχώς».