× Στο Νησί
SOCIAL MEDIA

«Κλείστε τα Σχολειά»

1923 – 2023, διαχρονικά άρθρα εκατό χρόνων. «Το Σχολείο δεν είναι εμπορική επιχείρηση, αλλ' ένας δονούμενος νεφελόκοσμος, κι ο δάσκαλος ο μικρός θεός μιας πραγματικής δημιουργίας» έγραφε ο Μίλτος Κουντουράς.

Δημοσίευση 6/5/2023

«Κλείστε τα Σχολειά»

Γράφει ο  ΑΡΙΣΤΕΙΔΗΣ ΚΑΛΑΡΓΑΛΗΣ*

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Στις 27 Μαρτίου 1923, λίγους μήνες μετά τη Μικρασιατική Καταστροφή ο Στράτης Μυριβήλης εκδίδει την εβδομαδιαία εφημερίδα Καμπάνα. Η εφημερίδα αυτοπροσδιορίζεται «Ως όργανο των εφέδρων μας και των ντόπιων συμφερόντων». Είναι απ' τις πρώτες εφημερίδες που γράφεται ολόκληρη στη δημοτική. Υπερασπίζεται τους εφέδρους των πολέμων, τον απλό πολίτη, την πνευματική εργασία. Υποστηρίζει τον Εκπαιδευτικό Όμιλο, προβάλει θέματα σχετικά με τα σχολεία και την εκπαίδευση. Στην εφημερίδα δημοσιεύονται, από το πρώτο φύλλο, χρονογραφήματα, ποιήματα, διηγήματα, λαϊκά τραγούδια, μεταφρασμένη ευρωπαϊκή αντιπολεμική λογοτεχνία, μελέτες. Με αυτή συνεργάστηκαν οι περισσότεροι λογοτέχνες και λόγιοι της Λέσβου, καθώς κι οι Μικρασιάτες πνευματικοί δημιουργοί που έφτασαν καταδιωγμένοι απ' την Αιολική γη.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Σ' αυτή δημοσίευσαν τα μυθιστορήματά τους «Η ζωή εν τάφω» ο Μυριβήλης και «Το Νούμερο 31.328» ο Βενέζης. Συνεργάστηκαν ακόμα οι: Θείελπης Λευκίας, Φώτης Κόντογλου, Κώστας Μάκιστος, Μαρία Κλωνάρη, Σίτσα Καραϊσκάκη, Στρατής Παπανικόλας, Τέρπανδρος Αναστασιάδης, Μίλτος Κουντουράς, Ασημάκης Πανσέληνος, Δημητρός Καμίτζος κ.ά..

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Τον Μάρτιο ο Κουντουράς διορίζεται ως καθηγητής στο Γυμνάσιο Μυτιλήνης. Συναντά τους παλιούς φίλους και ομότεχνους του. Η Λέσβος βρίσκεται σε μεταβατική περίοδο, η «Λεσβιακή Άνοιξη» έχει σχηματιστεί και δημιουργεί. Ο Κουντουράς έχει ελάχιστη εκπαιδευτική υπηρεσία, (λιγότερη από ενάμιση χρόνο), πολύχρονη στράτευση, (πέντε χρόνων και τριών μηνών). Συμπυκνώνοντας την ποιητική του φύση, τις ποικίλες εμπειρίες και τις καλλιτεχνικές του ανησυχίες, δημοσιεύει, (με το ψευδώνυμο «Ευεργέτουλας»), την «ανατρεπτική» του θέση, τις προσδοκίες και το όραμά του για το εκπαιδευτικό ζήτημα σε μια σειρά άρθρων με τον τίτλο «Κλείστε τα Σχολειά» στην εφημερίδα Καμπάνα. Η δημοσίευση άρχισε στις 24 Απριλίου 1923 στο φύλλο 5, συνεχίστηκε όλο τον Μάιο και τελείωσε στις 3 Ιουλίου στο φύλλο 15. Τα άρθρα είχαν τους επιμέρους τίτλους: Το εκπαιδευτικό ξεχαρβάλωμα, Ο δασκαλισμός, Το κόμμα,  Το σύστημα, Ο μισθός, Το κράτος, Η κοινωνία, Μαστροχαλαστάδες. Αν και τα άρθρα γράφτηκαν τις μέρες της δημοσίευσης τους, χωρίς να υπάρχει χρόνος για επεξεργασία, είναι μεστά, πρωτότυπα, ρηξικέλευθα, όχι μόνο για την περίοδο της δημοσίευσής τους αλλά διαχρονικά.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Τα άρθρα γράφτηκαν από την αγάπη του για το σχολειό: «Αγάπησα και ονειρεύτηκα ένα περίλαμπρο Σχολειό, κι αποφάσισα να θυσιάσω κάθε μου υλική ευζωία σε μια ψυχική μου ικανοποίηση. Κ’ είδα, όσο έζησα εκεί μέσα, τη ρίζα του κακού τόσο βαθιά του εισχωρημένη, ώστε απελπισμένος να καταλήξω πολλές φορές στην εξωφρενιτική ανακραυγή των σημερινών γραφομένων μου: Κλείστε τα Σχολειά!», γράφει. Γιατί έχει διαπιστώσει τη «μαύρη αλήθεια»  ότι «Στην Ελλάδα σήμερα δεν υπάρχει Εκπαίδευση». Προσδιορίζει ως αιτίες του κακού την Πολιτεία, «ο μέγας αυτός ένοχος» και τον κομματισμό «των ταπεινών μικροσυμφερόντων και των βρωμερών αντεκδικήσεων.[...] Του κενόδοξου αριβισμού και της μικροπόνηρης υστεροβουλίας». Στα γραφεία των κομματαρχών «ψιθυρίζονται ένα σωρό κομματικές αθλιότητες. Σημειώσεις κρατιούνται και σε λίγο διορισμοί, μεταθέσεις, παύσεις, προαγωγές, υποβιβασμοί παίρνουν και δίνουν». Εντοπίζει τον δάσκαλο που «πούλησε ψυχή και σώμα σ' αυτό, για να καλυτερέψει την τύχη του» και έγινε «κομματαρχίσκος της μικροπολιτικής». Συμμέτοχοι σ' αυτό το κυβερνητικό σύστημα κι διοικητική κακοδαιμονία που εκτρέφουν άπειρα κακά: «Η θεσιθηρία, η γραφειοκρατεία, η αγραμματοσύνη κ' ένα σωρό άλλα βρωμολούλουδα του συστήματος αυτού διαφθείρουν το χαρακτήρα μας και ρίχνουν πίσω τη ζωή της Χώρας». Για δε το χρήμα διαπιστώνει ότι «Τσιγκουνεύονται λίγα εκατομμύρια τη στιγμή που θα έπρεπε να δώσουν ό,τι έχουν κι ό,τι δεν έχουν για τη ψυχική σωτηρία της κοινωνίας αυτής που βρωμάει από διαφθορά και τείνει προς την ολοκληρωτική αποσύνθεση!». Το δε αφιλόστοργο κράτος «προς το δάσκαλο είναι σωστός τιμαριούχος τσαρικής εποχής». Διαπιστώνει ότι η κοινωνία, τα μέλη της,  «έχουνε το μερτικό τους μέσα στη σιωπηλή, αλλά πολύ τραγική αυτή ιστορία», γιατί «το σχολειό και το δάσκαλό της τονε κατάντησε σ' αυτά τα χάλια».

Για να αλλάξει η εκπαιδευτική κατάσταση πρέπει οι δάσκαλοι να γίνουν «μαστροχαλαστάδες». Να «πάψουνε να είναι ταρτούφοι, καθηκοντάνθρωποι, τροφοδότες μιας ύπουλης κακοήθειας, κι ας βάλουνε καλά στο νου τους πως το παιδί δεν είναι άψυχο δοχείο – γνώσεων, αλλά ένας ευμάλαχτος και ρευστός, πάνω στη γένεση του, κοινωνικός χαρακτήρας». Για το Κράτος γράφει «ότι δεν είναι επιχειρηματίας, που το σχολείο είναι απλώς ένα μαγαζί του κι ο δάσκαλος ο υπάλληλος του μαγαζιού του αυτού! Το Σχολείο δεν είναι εμπορική επιχείρηση, αλλ' ένας δονούμενος νεφελόκοσμος, κι ο δάσκαλος ο μικρός θεός μιας πραγματικής δημιουργίας».

Τα εκπαιδευτικά άρθρα «Κλείστε τα Σχολειά» του Κουντουρά είναι το εκπαιδευτικό ευαγγέλιο πολλών δασκάλων. Αυτά περιλήφθηκαν στα Εκπαιδευτικά άπαντα, με επιμέλεια του Αλέξη Δημαρά (1985-86) και στην αυτόνομη έκδοσή τους 2007 & 2011, με επιμέλεια του γράφοντος.  Μπορούμε και οφείλουμε, να τολμήσουμε, να φωνάξουμε «Κλείστε τα Σχολειά να φτιάξουμε καινούργια», καταπώς το 'θελε ο ίδιος.

ΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΣΑΣ
Tο stonisi.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο. Θεωρούμε ότι ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Τα συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια θα διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση.

ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Ο «προαγωγός» υγείας και οι «εκδιδόμενοι» εργαστηριακοί ιατροί

Γράφει ο ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΧΑΤΖΗΧΑΡΑΛΑΜΠΟΥΣ, Ταξίαρχος σε αποστρατεία-Συγγραφέας
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Τι γυρεύεις εσύ, μια Μανιάτισσα, στο Βόρειο Αιγαίο;

Γράφει ο ΚΩΣΤΑΣ ΠΡΟΜΠΟΝΑΣ, εκπαιδευτικός μέλος Ν. Ε ΣΥΡΙΖΑ
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Ελλείμματα εκπροσώπησης στην Αυτοδιοίκηση

Γράφει ο ΜΑΝΩΛΗΣ ΚΑΡΛΑΣ, Γιατρός-πρώην αιρετός Νομάρχης Σάμου
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Δυναμώνουμε το Σωματείο, ενισχύουμε την «Αγωνιστική Συσπείρωση Εκπαιδευτικών»

Γράφει ο ΓΙΑΝΝΗΣ ΖΑΦΕΙΡΙΟΥ, από την εκπομπή ΠΕΚ-τες
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Εθνική Πράσινη Συμφωνία για την ευημερία

Γράφει ο Γραμματέας του ΚΟΣΜΟΥ και υποψήφιος ευρωβουλευτής Πέτρος Κόκκαλης
ΑΧΙΝΟΣ

Πάτησε τον Αχινό, 15/5/2024

Το καυστικό σχόλιο της ημέρας
ΜΕΤΑΞΥ ΜΑΣ

Ο Γιάννης Συκάς μιλά για την εκπαίδευση στην εκπομπή ΠΕΚ‑τες

Την Τετάρτη στις 5 το απόγευμα στο «Ν» 99 fm
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Η ορατή ομόφυλη ελληνική οικογένεια

Γράφει η ΜΑΡΙΝΑ ΣΤΑΜΑΤΗ, Διδακτόρισσα Πολιτισμικής Τεχνολογίας και Επικοινωνίας
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Είδαμε Eurovision… εγώ, η Στρατής και το Παναγιωτελ’. Non binary by Lesvos

Γράφει ο Ταξίαρχος ε.α, ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΧΑΤΖΗΧΑΡΑΛΑΜΠΟΥΣ, συγγραφέας
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

ΕΔΩ ΛΗΜΝΟΣ : Κάσπακας, ο δρόμος για τον Αγιο Γιάννη

Γράφει ο ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΚΛΑΔΙΤΗΣ*
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΟΙ ΑΠΕΝΑΝΤΙ

Η «Συνύπαρξη» προβάλλει το ντοκιμαντέρ «142 χρόνια»

Για την ταινία, την αυτοψία στη Βάστρια, αλλά και τις χρόνιες προσπάθειες για την έλευση Τούρκων επισκεπτών μιλήσαμε με τον Πάρη Βουνατσή και τον Γιάννη Παυλή
ΑΝΘΗ ΠΑΖΙΑΝΟΥ
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΜΕΤΑΞΥ ΜΑΣ

Το 1ο Γυμνάσιο Μυτιλήνης «βρίσκει» νέες πηγές στο διάστημα και αποτρέπει τροχαία!

Μιλήσαμε με τους μαθητές που συμμετείχαν σε διαγωνισμό και συνέδριο για τα επιτεύγματα του σχολείου και με τον καθηγητή τους, Ι. Λασκαρίδη
ΑΝΘΗ ΠΑΖΙΑΝΟΥ