Θεσσαλονίκη ‑ Λήμνος – Μυτιλήνη: Υποσχέσεις για δύο δρομολόγια με ταχύπλοο
Άγονες γραμμές με έκτακτες δρομολογήσεις ταχύπλοων. Μοιράζει ζεστό χρήμα στους εφοπλιστές της ακτοπλοΐας η κυβέρνηση λίγο πριν τις εκλογές
Γράφει ο ΝΙΚΟΣ ΜΑΝΑΒΗΣ Δημοσίευση 25/2/2023
Με απόφαση που έλαβε το Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών, την Παρασκευή 24 Φεβρουαρίου, θα πραγματοποιηθεί το επόμενο διάστημα διαγωνισμός για την ανάδειξη ακτοπλοϊκών εταιρειών που θα εξυπηρετήσουν «άγονες γραμμές» με έκτακτες δρομολογήσεις ταχύπλοων πλοίων το φετινό καλοκαίρι. Στο πλαίσιο αυτό εντάχθηκε και η γραμμή Θεσσαλονίκη – Λήμνος – Μυτιλήνης που όπως και πέρυσι χρηματοδοτήθηκε αδρά από τον κρατικό προϋπολογισμό. Παρότι οι τιμές του εισιτηρίου ήταν αρκετά τσουχτερές.
Με την απόφαση αυτή, η κυβέρνηση δίνει ζεστό χρήμα, στις ακτοπλοϊκές εταιρείες που εκμεταλλεύονται ταχύπλοα πλοία. Μέχρι τώρα οι άγονες γραμμές εξυπηρετούνταν με συμβατικά πλοία. Σε όσες δε περιπτώσεις δρομολογούνταν ταχύπλοα στις άγονες γραμμές εκτελούνταν τα δρομολόγια με μειωμένη ταχύτητα.
Το καλοκαίρι του 2022, για πρώτη φορά, δρομολογήθηκε, δοκιμαστικά, πλοίο της Sea Jet στην γραμμή Θεσσαλονίκη – Λήμνος – Μυτιλήνη μια φορά την εβδομάδα. Κύκλοι του υπουργείου Ναυτιλίας, τον Αύγουστο του 2022, υποστήριζαν πως: «μετά από αίτημα της εταιρείας δόθηκε μια μικρής διάρκειας έκτακτη χρηματοδότηση (σ.σ. δηλαδή επιδότηση) για καλυφθεί ένα μέρος του κόστους της δρομολόγησης του πλοίου. Από εκεί και πέρα είναι θέμα της εταιρείας να συνεχίσει η όχι τα δρομολόγια του πλοίου».
Ωστόσο, φέτος η ηγεσία του υπουργείου Ναυτιλίας, φαίνεται πως έβαλε στην άκρη τον «φιλελεύθερο ορθολογισμό» και αναλαμβάνει να πληρώσει ξανά το κόστος «άγονων» γραμμών που θα εξυπηρετούνται με ταχύπλοα πλοία. Είναι φανερό πως κερδισμένες από την απόφαση αυτή θα είναι οι ακτοπλοϊκές εταιρείες. Κάποια οφέλη θα προκύψουν και για τα νησιά που θα υποδεχθούν τους επιβάτες των ταχύπλοων πλοίων. Ωστόσο είμαστε ιδιαίτερα επιφυλακτικοί για το κατά πόσο το δημόσιο όφελος που θα προκύψει θα είναι μεγαλύτερο από την δημόσια δαπάνη.
Όλα τα παραπάνω ισχύουν υπό την προϋπόθεση ότι θα γίνει ο διαγωνισμός και θα έχουμε συμβάσεις ανάθεσης. Η ένσταση αυτή αφορά το κατά πόσο μπορεί να προκηρυχθεί και να ολοκληρωθεί ο συγκεκριμένος διαγωνισμός κατά το χρονικό διάστημα μιας προεκλογικής περιόδου.