Ολοταχώς για ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου
Με δημόσιο χρήμα θα γίνει η κατασκευή νέων πλοίων σύμφωνα με τα όσα ανακοίνωσε ο υπουργός Ναυτιλίας Γιάννης Πλακιωτάκης
Από το NEWSROOM Δημοσίευση 26/1/2023

Την δημιουργία κρατικού ταμείου που θα χρηματοδοτήσει την ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόχου της χώρας ανακοίνωσε ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου Γιάννης Πλακιωτάκης, την Τρίτη 24 Ιανουαρίου κατά την εκδήλωση της κοπής της πίτας του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος.
Το ζήτημα της ανανέωσης του ακτοπλοϊκού στόλου της χώρας τέθηκε προς συζήτηση εδώ και περισσότερο από ένα χρόνο για δύο λόγους: α) τα πλοία της ακτοπλοΐας στο τέλος της τρέχουσας δεκαετίας, στην μεγάλη τους πλειοψηφία, θα έχουν περάσει το επιτρεπόμενο όριο ηλικίας για την εκτέλεση δρομολογίων, β) η ανάγκη προσαρμογής των πλοίων στα δεδομένα της πράσινης συμφωνίας δηλαδή την μείωση των εκπομπών ρύπων, με την χρήση ηλεκτροκίνησης και καυσίμων χαμηλής εκπομπής ρύπων.
Ωστόσο μεγάλες Ελληνικές ακτοπλοϊκές εταιρείες αδυνατούν να προχωρήσουν σε ανανέωση του στόλου τους διότι έχουν σωρευμένα χρέη πολλών ετών στις τράπεζες από την προηγούμενη ανανέωση του στόλου τους. Επίσης οι μεγάλες ακτοπλοϊκές εταιρείες της χώρας έχουν πίσω τους σειρά ζημιογόνων χρήσεων και κατά συνέπεια είναι πρακτικά αδύνατο να βρεθεί τραπεζικό ίδρυμα που θα χρηματοδοτήσει την αντικατάσταση του υφιστάμενου στόλου.
Μπροστά σε αυτό το αδιέξοδο η κυβέρνηση, δια του αρμόδιου υπουργού, του κ. Πλακιωτάκη, αποφάσισε να δεσμεύσει ένα μεγάλο κονδύλι του «Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας» το οποίο θα αξιοποιηθεί για να δημιουργηθεί το Ταμείο χρηματοδότησης των νέων ναυπηγήσεων.
Η όλη διαδικασία – σύμφωνα με τα λεγόμενα του υπουργού - θα περάσει από το στάδιο διεθνούς διαγωνισμού για την επιλογή συμβούλου προκειμένου να προχωρήσει ο συγκεκριμένος σχεδιασμός. Μάλιστα ανέφερε ότι κατόπιν πρότασης του Ν.Ε.Ε.(Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος) και σε συνεργασία με το ΣΕΕΝ (Σύνδεσμο Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας), ωριμάζει μια διαδικασία προκειμένου το σύνολο της ακτοπλοΐας να εξασφαλίσει δυνατότητα πρόσβασης σε ένα «μπουκέτο» από χρηματοδοτικά εργαλεία.
Με τους πιο πρόσφατους υπολογισμού τα κονδύλια που θα απαιτηθούν για τον εκσυγχρονισμό των πλοίων της ακτοπλοΐας ανέρχεται στα 3 δις ευρώ. Είναι πρόωρο να πει κανείς ποια είναι η μορφή που θα έχει το ταμείο που ανακοίνωσε ο κ. Πλακιωτάκης, όμως είναι βέβαιο πως ένα πολύ μεγάλο μέρος των κεφαλαίων θα είναι δημόσιο χρήμα που θα δοθεί σε ιδιωτικές ακτοπλοϊκές εταιρείες να το διαχειριστούν. Πρόκειται για τις ίδιες εταιρείες που απέτυχαν να κάνουν αποτελεσματική αξιοποίηση των κεφαλαίων που είχαν αντλήσει από το Χρηματιστήριο και τις τράπεζες τις προηγούμενες δεκαετίες. Δηλαδή για άλλη μια φορά οι φορολογούμενοι θα κληθούν να πληρώσουν την ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου της χώρας.