Προς ελεύθερη διακίνηση του χύμα ελαιολάδου;
Βελτίωση του εισοδήματος τους πιστεύουν πως θα δουν οι ελαιοπαραγωγοί από την απευθείας πώληση στους καταναλωτές
Γράφει ο ΝΙΚΟΣ ΜΑΝΑΒΗΣ Δημοσίευση 31/5/2022
Ανοιχτό είναι το ενδεχόμενο η Ευρωπαϊκή Ένωση να αλλάξει την πολιτική της στο ζήτημα της εμπορίας του ελαιολάδου. Συγκεκριμένα έχει ανοίξει, σε κύκλους της Ε.Ε., η συζήτηση να επιτραπεί στους παραγωγούς να πωλούν χύμα το προϊόν τους στους καταναλωτές. Την είδηση δημοσίευση στον ελληνικό Τύπο η ηλεκτρονική ιστοσελίδα olivenews.gr με βάση πληροφορίες από την ιταλική ιστοσελίδα teatronaturale.it, μία ιστοσελίδα που ειδικεύεται την ανάλυση και παρουσία θεμάτων της πρωτογενούς παραγωγής.
Η ελεύθερη διάθεση του χύμα ελαιολάδου από τους παραγωγούς στους καταναλωτές σταμάτησε πριν από δύο δεκαετίες στην Ελλάδα. Το επιχείρημα ήταν πως με τον τρόπο αυτό θα αυξηθεί το εμπόριο του τυποποιημένου ελαιολάδου, θα γίνουν πιο ισχυρές οι Ελληνικές τυποποιητικές επιχειρήσεις και σταδιακά θα αυξηθούν οι εξαγωγές. Μέσα από αυτή την διαδικασία, οι εμπνευστές του μέτρου, πίστεψαν πως θα το Ελληνικό ελαιόλαδο θα αποκτήσει υπεραξία και ένα τμήμα αυτής θα φθάσει στον παραγωγό.
Δύο δεκαετίες αργότερα, το παραπάνω αισιόδοξο σενάριο δεν επιβεβαιώθηκε. Οι σταθερές τιμές του ελαιολάδου για τους παραγωγούς υποχωρούν διαρκώς.
Φυσικά η διάθεση του χύμα ελαιολάδου από τους παραγωγούς στους καταναλωτές στην Ελλάδα δεν σταμάτησε πότε. Πως θα μπορούσε άλλωστε να γίνει κάτι τέτοιο από την στιγμή που στην χώρα υπάρχουν 800.000 ελαιοπαραγωγοί και ένα πολύ μεγάλο τμήμα του πληθυσμού έχει μάθει να αγοράζει ελαιόλαδο από συγγενείς και φίλους. Μόνο που η διαδικασία αυτή γίνεται πέρα από το πλαίσιο που ορίζει ο νόμος και χωρίς το κράτος να εισπράττει φόρους.
Δύο αντικρουόμενες απόψεις
Στην δημόσια συζήτηση συνεχίζουν να επικρατούν δύο αντιτιθέμενες απόψεις. Η μία υποστηρίζει πως μαζί με το χύμα ελαιόλαδο πωλούνται μεγάλες ποσότητες σπορελαίων δηλαδή γίνεται εκτεταμένη νοθεία. Η άλλη άποψη υποστηρίζει πως κάθε χρόνο αποκαλύπτονται πολλές περιπτώσεις νοθείας του τυποποιημένου ελαιολάδου. Επίσης αναφέρει πως η άμεση προσωπική σχέση ανάμεσα στον παραγωγό και τον καταναλωτή είναι η καλύτερη εγγύηση για μη νόθευση του προϊόντος.
Επιπρόσθετα οι ελαιοπαραγωγοί υποστηρίζουν πως αν έχουν την δυνατότητα να πωλούν οι ίδιοι το ελαιόλαδο που παράγουν να βελτιωθεί αισθητά το εισόδημα τους. Κι αυτό θα τους δώσει την δυνατότητα να βελτιώσουν την παραγωγικότητα των ελαιώνων τους με περισσότερες καλλιεργητικές φροντίδες. Ένα ακόμη επιχείρημα υπέρ της απευθείας πώλησης του ελαιολάδου στους καταναλωτές είναι υποστηρίζει πως θα αυξηθεί κατανάλωση ελαιολάδου, διότι οι καταναλωτές βρίσκουν καλό και ποιοτικό ελαιόλαδο σε χαμηλότερη τιμή.
Η πλευρά των τυποποιητών του ελαιολάδου αντιτείνουν πως οι συνθήκες αποθήκευσης και συντήρησης του χύμα ελαιολάδου είναι πολύ κατώτερες από αυτές του τυποποιημένου. Κατά συνέπεια ο καταναλωτής που αγοράζει χύμα ελαιόλαδο αγοράζει, συνήθως, υποβαθμισμένο προϊόν.