× Στο Νησί
SOCIAL MEDIA

Ψηφιακό παιχνίδι με το Αρχαίο Θέατρο Μυτιλήνης

Από τους μαθητές του Εσπερινού Μυτιλήνης

Γράφει η ΑΝΘΗ ΠΑΖΙΑΝΟΥ Δημοσίευση 11/6/2021

Ψηφιακό παιχνίδι με το Αρχαίο Θέατρο Μυτιλήνης

Οι μαθητές και οι μαθήτριες της Β΄  Γυμνασίου, της Γ΄ Γυμνασίου και της Β΄ Λυκείου του Εσπερινού Γυμνασίου Μυτιλήνης με Λυκειακές Τάξεις «υιοθέτησαν», στο πλαίσιο ειδικού προγράμματος το Αρχαίο Θέατρο της Μυτιλήνης, το οποίο, θυμίζουμε βρίσκεται  απέναντι από το κοιμητήριο της Αγίας Κυριακής, στην περιοχή του  «Συνοικισμού» της πόλης. Υπεύθυνες καθηγήτριες ήταν οι φιλόλογοι, Δέσποινα Βερρή και  Ευθαλία Χατζηδημητρίου.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Στις σχετικές συνδέσεις στο τέλος του κειμένου μπορείτε να παίξετε κι εσείς το διαδικτυακό παιχνίδι και να δοκιμάσετε τις γνώσεις σας.

Η αναστολή λειτουργίας όλων των σχολικών μονάδων, αλλά και των αρχαιολογικών χώρων λόγω της πανδημίας του κορονοϊού, δεν επέτρεψε τη δια ζώσης επίσκεψη στον χώρο του Αρχαίου Θεάτρου της Μυτιλήνης, με αποτέλεσμα η όλη δράση, που διήρκεσε τρεις διδακτικές ώρες, να πραγματοποιηθεί διαδικτυακά.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Αρχικά, οι μαθητές ήρθαν σε επικοινωνία με την Εφορεία Αρχαιοτήτων Λέσβου, με αποτέλεσμα να δοθεί χρήσιμο υλικό στους μαθητές για το Αρχαίο  Θέατρο της Μυτιλήνης. Στα μέσα Μαρτίου έγινε μια διαδικτυακή συνάντηση των μαθητών και των καθηγητών με τον αρχαιολόγο, Ιωάννη Κουρτζέλλη της Εφορείας Αρχαιοτήτων, ο οποίος παρείχε στους μαθητές επιστημονικά εμπεριστατωμένες πληροφορίες για το σημαντικό αυτό οικοδόμημα. Οι μαθητές-ξεναγοί με μια παρουσίαση  power point που δημιούργησαν, αφού ερεύνησαν  και βρήκαν  πληροφορίες  για τη γένεση και τις απαρχές του  αρχαίου ελληνικού δράματος,  ως ένα από τα σημαντικά πνευματικά  δημιουργήματα  το ελληνικού  πολιτισμού, παρουσίασαν την ιστορική διαδρομή του μνημείου, καθώς και τις χρήσεις του στο παρελθόν και στη σύγχρονη εποχή. Μετά τη διαδικτυακή περιήγηση ακολούθησε συζήτηση αναφορικά με τη σχέση των μαθητών/τριών με το θέατρο αλλά και, γενικότερα, με άλλους χώρους πολιτισμού.

Στόχος και επιθυμία των εκπαιδευτικών και μαθητών, είναι, όταν το επιτρέψουν οι επιδημιολογικές συνθήκες της πόλης μας, να επισκεφτούν το χώρο του θεάτρου ως σύνολο και να βιώσουν  μία διαφορετική εμπειρία ξενάγησης από τους  μαθητές στον ενεργό ρόλο του ξεναγού, καθώς και να δραματοποιήσουν σκηνές από τις τραγωδίες της «Ελένης» του Ευριπίδη και της  « Αντιγόνης» του Σοφοκλή που διδάσκονται.

 Το Αρχαίο Θέατρο

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Το αρχαίο θέατρο αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα μνημεία της Λέσβου, αλλά και του αρχαίου κόσμου ευρύτερα. Συνδέεται με την επέκταση της αρχαίας Μυτιλήνης στη στεριά. Η πρώτη φάση της οικοδόμησής του  χρονολογείται στα πρώιμα ελληνιστικά χρόνια (τέλη 3ου - αρχές 2ου αι. π.Χ.). Σήμερα, σώζονται αρχιτεκτονικά μέλη της τελευταίας οικοδομικής του φάσης.

    Σύμφωνα με τον Πλούταρχο, το θέατρο της Μυτιλήνης αποτέλεσε το πρότυπο, πάνω στο οποίο βασίστηκε η κατασκευή των μόνιμων – λίθινων θεάτρων της Ιταλίας. Αυτό συνέβη, όταν ο Πομπήιος, έχοντας στενή σχέση με τον Λέσβιο ιστορικό και λόγιο Θεοφάνη, επισκέφτηκε τη Μυτιλήνη το 62 π.Χ και την απάλλαξε από δυσμενείς οικονομικές κυρώσεις. Η πόλη γιόρτασε τον θρίαμβο του Ρωμαίου αυτοκράτορα στο θέατρο. Ο Πομπήιος θαύμασε το θέατρο και έδωσε την εντολή στους αρχιτέκτονές του να το σχεδιάσουν και να κατασκευάσουν στη Ρώμη ένα αντίγραφό του, μεγαλύτερο όμως και λαμπρότερο.

Αρχιτεκτονικά, το θέατρο διαθέτει όλα τα χαρακτηριστικά των αρχαίων ελληνικών θεάτρων και παρουσιάζει ομοιότητες κυρίως με τα θέατρα της Μ. Ασίας. Το πεταλόσχημο κοίλο του, διαμέτρου 124 μέτρων, σκαμμένο στον βράχο, υπολογίζεται ότι είχε χωρητικότητα 18.000 θεατών. Ήταν καλυμμένο με μαρμάρινα εδώλια, ενώ η ορχήστρα ήταν κυκλική. Υπήρχαν, επιπλέον, δύο καμαροσκεπή  δωμάτια σκαμμένα στον βράχο του κοίλου. Τη σκηνή αποτελούσαν τέσσερις χώροι με κίονες δωρικού και ιωνικού ρυθμού. Δύο διάδρομοι, οι πάροδοι τη διακρίνουν από το κοίλο. Στην προεδρία του κοίλου υπήρχε  θρόνος ο οποίος προοριζόταν αρχικά για τον ιερέα του Απόλλωνα και τελικά για τον ρήτορα- πολιτικό Ποτάμωνα, γιο του φιλοσόφου Λεσβώνακτα.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Στα μέσα του 2ου αι. μ.Χ., δηλαδή στα ρωμαϊκά χρόνια, αφαιρέθηκαν τα μπροστινά εδώλια και κατασκευάστηκε ένας ψηλός αναλημματικός τοίχος, περιμετρικά της ορχήστρας, για να προστατευτούν οι θεατές των χαμηλότερων θέσεων από τα βίαια δρώμενα, καθώς πλέον το θέατρο λειτουργούσε ως αρένα.

Το θέατρο εγκαταλείφθηκε κατά την ύστερη αρχαιότητα, καθώς καταστράφηκε, πιθανότατα, από σεισμό.

          Το 1967, το Αρχαίο Θέατρο της Μυτιλήνης ανακηρύχθηκε αρχαιολογικός χώρος και έκτοτε γίνονται σε αυτό αναστηλωτικές εργασίες. Tα τελευταία χρόνια στον χώρο του πραγματοποιούνται πολιτιστικές εκδηλώσεις, κυρίως θεατρικές παραστάσεις, κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού.

Το διαδραστικό παιχνίδι

Παράλληλα, οι μαθητές επιμελήθηκαν τη δημιουργία ηλεκτρονικού διαδραστικού παιχνιδιού στο Kahoot 

α/ στα ελληνικά:

 https://kahoot.it/challenge/05267592?challenge-id=19ae2e2c-d07a-43e3-a649-8c4b5b75a526_1622563149195,

β/ στα αγγλικά https://kahoot.it/challenge/02931078?challenge-id=19ae2e2c-d07a-43e3-a649-8c4b5b75a526_1623172948885 ,

γ/ στα φαρσί https://kahoot.it/challenge/07221916?challenge-id=19ae2e2c-d07a-43e3-a649-8c4b5b75a526_1623172792525

δ/ και στα αραβικά  https://kahoot.it/challenge/09261973?challenge-id=19ae2e2c-d07a-43e3-a649-8c4b5b75a526_1623173215245 ,

έβγαλαν φωτογραφίες από το αρχαίο θέατρο της Μυτιλήνης ( κάποιοι μαθητές το επισκέφτηκαν στον ελεύθερο χρόνο τους ) και έγραψαν άρθρο στο ηλεκτρονικό περιοδικό:  «Η Εσπερινή Φωνή της Β΄ Γυμνασίου» https://schoolpress.sch.gr/esperinhfvnh/archives/156 με  θέμα το Αρχαίο Θέατρο της Μυτιλήνης, σε μία προσπάθεια προβολής του μνημείου και παρότρυνσης και άλλων συμμαθητών τους να το επισκεφτούν με την πρώτη ευκαιρία.

ΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΣΑΣ
Tο stonisi.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο. Θεωρούμε ότι ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Τα συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια θα διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση.

ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ
ΥΓΕΙΑ

SOS από τη Διεύθυνση Υγείας για την Αφρικανική σκόνη

Οδηγίες στους κατοίκους του βορείου Αιγαίου για την περίπτωση μεταφοράς σκόνης
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ΥΓΕΙΑ

Έσωσε τη ζωή 30χρονου στο αεροδρόμιο Μυτιλήνης

Αρχιφύλακας εν ώρα υπηρεσίας ανέλαβε δράση το απόγευμα της Δευτέρας- Γιατί δεν υπήρχε γιατρός;
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ΠΑΙΔΙΑ + ΓΟΝΕΙΣ

Ανήλικα παιδιά, έρμαια της δικομανίας

Μία περίπλοκη υπόθεση γονέων που δεν συνεργάζονται απασχόλησε το Τριμελές Εφετείο στη Μυτιλήνη που καταδίκασε τη μητέρα με δύο μήνες ποινή φυλάκισης
ΑΝΘΗ ΠΑΖΙΑΝΟΥ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Το Πρότυπο ΓΕΛ Μυτιλήνης ταξίδεψε Ισπανία

Στο πλαίσιο του προγράμματος Erasmus+ και e-twinning
ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

Στην έκθεση ακινήτων οι μεσίτες της Λέσβου

Με σκοπό την προσέλκυση επενδυτών- Νωρίτερα ο Σύλλογος Μεσιτών κάνει εκδήλωση και υπογράφει για τη δημιουργία νέας πανελλήνιας ομοσπονδίας του κλάδου
ΔΡΑΣΕΙΣ

200 χιλιόμετρα ποδήλατο στη Λέσβο, με πεύκο και ελιά

Στις 25 Μαΐου ο Ποδηλατικός Σύλλογος Λέσβου διοργανώνει ένα ακόμη Brevet με μια διαδρομή σχεδιασμένη έτσι ώστε να αφήσει τις καλύτερες εντυπώσεις για όσους επιλέξουν να το τολμήσουν
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Κλειστό λόγω ψύλλων το Δημοτικό Σχολείου Μεγαλοχωρίου

Την Τρίτη το απόγευμα πραγματοποιήθηκε απεντόμωση και το σχολείο θα λειτουργήσει κανονικά από την Πέμπτη 16 Μαΐου
ΑΤΖΕΝΤΑ

Παγωτό με φρέσκα φρούτα και γιαούρτι με την Μαρία Πανάγου

«Δροσιστική» εκδήλωση στο Λευκό Χαρτί, στη Μυτιλήνη για παιδιά 2,5 έως 10 ετών
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Προγράμματα για την φύση και τον πολιτισμό από το Νηπιαγωγείο Φίλιας

Στο πλαίσιο του eTwinning, το σχολείο προχώρησε σε συνεργασίες με νηπιαγωγεία της Τουρκίας και της Ευρώπης
ΘΕΑΤΡΟ

Δεύτερη παράσταση με τους αδελφούς Τσαχουρίδη στη Μυτιλήνη

Μετά το ενδιαφέρον του κόσμου για την παράσταση «Αρωθυμία! Όσο ζω, θυμάμαι…», προγραμματίσθηκε νέα εκδήλωση στις 7.30 το απόγευμα της Κυριακής 19 Μαΐου
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Διακοπή στο Εφετείο για τα πλαστά πτυχία αγγλικών

Απέρριψε το Τριμελές Εφετείο Πλημμελημάτων τα αιτήματα αναβολής, αλλά η δίκη θα συνεχιστεί 1 Ιουλίου 2024 στη Μυτιλήνη
ΑΝΘΗ ΠΑΖΙΑΝΟΥ