× Στο Νησί
SOCIAL MEDIA

Πόρισμα «βόμβα» για τα Τέμπη

Το «μπάζωμα», η μετακίνηση πειστηρίων και τα τρία εξαφανισμένα βαγόνια

Από το NEWSROOM Δημοσίευση 23/2/2024

Πόρισμα «βόμβα» για τα Τέμπη

Το φως της δημοσιότητας βλέπει το τελικό πόρισμα «φωτιά» του ειδικού πραγματογνώμονα σε θέματα πυρκαγιών και ορισθέντα ως Τεχνικού Συμβούλου του Συλλόγου των οικογενειών των θυμάτων, Βασίλειου Κοκοτσάκη, το οποίο, μάλιστα, κάνει λόγο -μεταξύ άλλων- για αλλοίωση και «μόλυνση» του σημείου της τραγωδίας των Τεμπών.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Αναλυτικότερα, το πόρισμα -που παραδόθηκε στις Ανακριτικές Αρχές της Λάρισας, προκειμένου να αξιοποιηθεί αλλά και να ενσωματωθεί στη δικογραφία- αναφέρεται σε εγκληματικές αβλεψίες, παραλείψεις και ενέργειες που οδήγησαν ακόμη και την επίσημη έρευνα σε λάθος δεδομένα και σκεπτικό για τον θάνατο που προκάλεσε η σφοδρή μετωπική σύγκρουση των δύο τρένων στις 28 Φεβρουαρίου του 2023.

Το τεχνικό πόρισμα συντάχθηκε κάτω από αντίξοες συνθήκες συλλογής στοιχείων, με την επιμονή και μόνο των οικογενειών των θυμάτων και μάλιστα με στοιχεία, δικογραφίες και υλικά, που κατόρθωσαν να συλλέξουν, στην καλύτερη περίπτωση 2 μήνες μετά την τραγωδία, έως 11 μήνες μετά από αυτήν.

Το πόρισμα -που φέρνει στο φως το neakriti.gr- είναι η τεχνική έκθεση του Βασίλη Κοκοτσάκη, αναφορικά με την έκρηξη και την πυρκαγιά κατά τη σφοδρή σύγκρουση των δύο τρένων και είναι εξόχως αποκαλυπτικό, για το τι έγινε και κυρίως το τι δεν έγινε στην διερεύνηση της τραγωδίας.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Τα βασικά σημεία του πορίσματος για την εθνική τραγωδία στα Τέμπη
Όπως σημειώνει μεταξύ άλλων ο ίδιος ο τεχνικός σύμβουλος, Βασίλης Κοκοτσάκης:

«1. Ο χώρος “μολύνθηκε” γιατί πέραν των απολύτως απαραίτητων εργασιών διευθέτησης για επιχειρησιακούς λόγους που αναγκαστικά έγιναν, αλλοιώθηκε κιόλας αφού ικανή έκταση περίπου 2 στρεμμάτων μπαζώθηκε με φερτά υλικά όπως χαλίκια και μπετόν.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ


Κυρίως όμως το σημείο στο οποίο είχαν καταπέσει τμήματα (συντρίμμια) της επιβατικής αμαξοστοιχίας, αλλά και απόβλητα ή κατάλοιπα καύσης παρασυρμένα από τα νερά πυρόσβεσης, ίσως όμως και βιολογικό υλικό ανθρώπων, μπαζώθηκε με επιμελή και μόνιμο τρόπο, δηλαδή αφαίρεση του χώματος σε ικανό βάθος, πάχτωση του με χοντρά εμποτισμένα χαλίκια λατομείου και κάλυψη με σκυρόδεμα επίσης ικανού πάχους.

Η ενέργεια αυτή δυσχεραίνει αν δεν αποκλείει κιόλας την έρευνα στο σημείο εκείνο και κυρίως την λήψη δειγμάτων που ίσως βοηθούσαν στην διαφώτιση αρκετών από τα ερωτήματα της έρευνας.

2. Όσο η έρευνα είναι σε εξέλιξη, όλα τα υλικά, αντικείμενα κλπ. που καθ’ οιονδήποτε τρόπο συμμετείχαν στην εκδήλωση του συμβάντος, θεωρούνται πειστήρια και ως τέτοια πρέπει αντιμετωπίζονται. Πέραν των άλλων τυπικών και ουσιαστικών μέτρων που πρέπει να λαμβάνονται, είναι και αυτό (κύριο) της διαφύλαξης και προστασίας.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Τα συγκεκριμένα αντικείμενα-πειστήρια (συντρίμμια, χώματα) που μετακινήθηκαν από τον τόπο του συμβάντος έπρεπε να διαφυλαχτούν και προστατευτούν τόσο από τις καιρικές συνθήκες, όσο και από τυχόν απόπειρά αλλοίωσης ή αφαίρεσης, μέτρα που δεν λήφθηκαν στον βαθμό που θα εξασφάλιζε την έγκαιρη -ασφαλή και αδιαμφισβήτητη έρευνα επ΄ αυτών και την διατήρηση τυχόν υπολειμμάτων-στοιχείων που θα βοηθούσαν προς τούτο.

3. Ο τρόπος και η επιλογή των χώρων από τους οποίους ελήφθησαν τα δείγματα για χημική ανάλυση, είναι μεθοδολογικά μη ορθός, γιατί τα περισσότερα δείγματα έχουν ληφθεί από το βόρειο τοιχίο αντιστήριξης και όχι από τον χώρο που έγινε η καύση-έκρηξη. (Πιθανότατα δεν ελήφθησαν, γιατί ο χώρος είχε διαμορφωθεί και αλλοιωθεί και υπήρχε και χρονική καθυστέρηση λήψης δειγμάτων, γεγονός που καθιστούσε πλέον, τα δείγματα επισφαλή και όχι αντιπροσωπευτικά».

Τα «άφαντα» κοντέινερ της εμπορικής αμαξοστοιχίας
Αίσθηση όμως προκαλεί στο πόρισμα του Βασίλη Κοκοτσάκη και μια ακόμη παράμετρος. Η επιμονή του για την αναγκαιότητα να ληφθούν δείγματα λαμαρινών με αιθάλες από τα κοντέινερ εμπορικής, τα οποία μετά το δυστύχημα κι ενώ όλα τα βαγόνια της επιβατικής αμαξοστοιχίας μεταφέρθηκαν σε οικόπεδο του ΟΣΕ (!) στη θέση Κουλούρι, τα συγκεκριμένα 3 βαγόνια κοντέινερ της εμπορικής αμαξοστοιχίας, «αγνοούνται».

Ο κ. Κοκοτσάκης στη τεχνική του έκθεση είναι σαφής σε δύο τουλάχιστον σημεία:

«…Δεν ελήφθησαν έγκαιρα δείγματα λαμαρινών με αιθάλες από τα κοντέινερ εμπορικής, κυλικείο επιβατικής που αποδεδειγμένα συμμετείχαν στο φαινόμενο της πυρόσφαιρας, για ανάλυση και διαπίστωση υλικών καύσης…» αλλά και στο σημείο της αναφοράς του για τις ενέργειες που πρέπει να γίνουν από εδώ και στο εξής επαναλαμβάνει το ότι:


«…ε. Να ληφθούν δείγματα και αναλυθούν, από τα τοιχώματα του βαγονιού του κυλικείου γιατί τόσο σε αυτό όσο και στην εμπορική αμαξοστοιχία (πλατφόρμες κοντέινερ) πιθανόν να υπάρχουν αιθάλες, που η ανάλυση τους μέσω φασματογραφίας μάζας, πιθανόν να μας δώσει εικόνα, υλικά και τρόπο με τον οποίο κάηκαν.

στ. Να ληφθούν δείγματα από τις λαμαρίνες των κοντέινερ που ήταν φορτωμένα στα τρία πρώτα βαγόνια της εμπορικής και να γίνει ανάλυση στις αιθάλες που βρίσκεται σε αυτά(αν βρίσκεται ακόμη)».

Ερωτήματα για τις καύσιμες ύλες στον τόπο της τραγωδίας
Παράλληλα, έχει εξαιρετικό ενδιαφέρον ο επίλογος της τεχνικής έκθεσης, καθώς προτείνεται «…να γίνουν προσομοιώσεις αναφλέξεως ελαίου σιλικόνης σε συνδυασμό με κινηματογράφηση με απλές θερμικές κάμερες, ενέργεια η οποία θα επιτρέψει να διαπιστωθούν τα παραγόμενα αέρια από την καύση του ελαίου και έτσι να εξακριβωθεί κατά πόσο είναι συμβατή η κατά τους διορισθέντες πραγματογνώμονες θεωρία ότι το έλαιο σιλικόνης είχε παρουσία ως μοναδικό καύσιμο στην περιοχή του δυστυχήματος. Επί πλέον εάν στο παραπάνω πείραμα χρησιμοποιηθούν ίδιες κάμερες ασφαλείας με αυτές που κατέγραψαν το δυστύχημα, θα καταστεί δυνατή η σύγκριση των χρωμάτων που κατέγραψαν οι κάμερες με αυτά που παράγονται κατά την καύση ελαίου σιλικόνης. Παράλληλα το ίδιο πείραμα πρέπει να γίνει και με τα άλλα καύσιμα και εκρηκτικά μείγματα που ανιχνευθήκαν για να συγκριθεί το οπτικό αποτέλεσμα των καταγραφών των πειραματικών εκρήξεων...».

ΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΣΑΣ
Tο stonisi.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο. Θεωρούμε ότι ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Τα συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια θα διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση.

ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ
ΒΟΡΕΙΟ ΑΙΓΑΙΟ

Έκτακτη δρομολόγηση του Asterion II

Μπαίνει στην γραμμή Πειραιάς – Χίος – Μυτιλήνη τα Σάββατα του Ιουλίου και του Αυγούστου για να καλύψει τις ανάγκες μεταφοράς οχημάτων και φορτηγών
ΒΟΡΕΙΟ ΑΙΓΑΙΟ

Τίμησαν τους 58 Λημνιούς νεκρούς της μάχης του Σκρα

Δεν υπάρχουν λόγια για να περιγράψει κανείς την ευγνωμοσύνη που οφείλουμε σε αυτούς τους ήρωες τόνισε η Δήμαρχος Λήμνου
ΕΛΛΑΔΑ

Όλα καλά με τις φορολογικές δηλώσεις λέει η ΑΑΔΕ

Δημιουργία εντυπώσεων από την πλευρά των λογιστών βλέπει η φορολογική διοίκηση σχολιάζοντας τις ανακοινώσεις για τα προβλήματα στην διαδικασία κατάθεσης των φορολογικών δηλώσεων
ΒΟΡΕΙΟ ΑΙΓΑΙΟ

Επαφές με αυτοδιοικητικούς και υπηρεσίες της Λέσβου

Η Δήμαρχος Λήμνου πραγματοποιήσε συναντήσεις για θέματα που αφορούν έργα του νησιού και του Βορείου Αιγαίου
ΒΟΡΕΙΟ ΑΙΓΑΙΟ

Τέσσερα νέα ασθενοφόρα στο Βόρειο Αιγαίο

Θα καλύψουν τις ανάγκες σε Πολιχνίτο, Μυτιλήνη, Καλλονή και Πυργί Χίου
ΕΛΛΑΔΑ

Τέσσερις θάνατοι από covid‑19, πέντε οι διασωληνωμένοι ασθενείς

Η θετικότητα στο σύνολο των ελεγχθέντων δειγμάτων παραμένει χαμηλή αναφέρει η ανακοίνωση του ΕΟΔΥ
ΒΟΡΕΙΟ ΑΙΓΑΙΟ

Εκλογές στην ΕΛΜΕ Λήμνου για την ανάδειξη αντιπροσώπου στο συνέδριο της ΟΛΜΕ

Ο Ανδρέας Ξυπτεράς αναδείχθηκε αντιπρόσωπος από την πλειοψηφούσα παράταξη Αγωνιστική Συσπείρωση Εκπαιδευτικών
ΕΛΛΑΔΑ

Έρχεται νέα προκήρυξη του προγράμματος «Αλλάζω συσκευή»

Θα αφορά την αντικατάσταση κλιματιστικών πλυντηρίων και φούρνων
ΕΛΛΑΔΑ

Προηγήθηκε εκτροχιασμός της εμπορικής αμαξοστοιχίας στα Τέμπη

Η έκθεση των τεχνικών εμπειρογνωμόνων δείχνει πως τουλάχιστον 16 επιβάτες έχασαν την ζωή τους από την φωτιά που προκλήθηκε μετά την σύγκρουση
ΕΛΛΑΔΑ

Τέλος το πενθήμερο από 1ης Ιουλίου

Έρχεται η 6ήμερη εργασία
ΚΟΣΜΟΣ

«Νάκμπα» σημαίνει καταστροφή

Ανακοίνωση της Επιτροπής Ειρήνης Λέσβου